ביקור אצל האמן יורם לילך – יום של צבעים, ריחות ושכרון חושים.


חוויתי היום את אחד הימים הכי מרגשים בחיי. להגיע אל הסדנא של האמן יורם ללילך בכפר יהושע ולהיפגש עימו פנים אל פנים היה חלום, שלא חשבתי, כי יתממש והנה זה קרה, בעת ובזמן הראוי.

זה כמה שנים שיש בינינו שיתוף פעולה, שמבחינתי הוא זכות ענקית ופלא גדול. כשאני מביטה ביצירות שלו – אני מקבלת השראה ומוזה לכתוב את מילותי. לראות ולחוש את היצירות מקרוב, בליל ריח הצבעים ושאר החומרים, שמשמשים אותו ביצירותיו השלים בי את קצוות מעגל היצירה וההפרייה שבינינו ופתח לולאות חדשות במרחב העשייה המשותף שלנו.

עם האמן יורם לילך – 04.10.12

היה זה אושר צרוף עבורי לראות את המקום, בו נולדו ועוד תיוולדנה יצירות רבות, של יורם ושל תלמידיו. שם נוצרו עבודות שמעט מהן היוו השראה והפרו את שירתי . היתה זו התרגשות לראותן מקרוב ואף לגעת בהן.   בכל מקום פנוי היו מונחות יצירותיו של יורם , ואילו רק יכולתי, הייתי נשארת שם עוד שעה ארוכה, נוברת, מחפשת ומתבוננת בכולן!

אווירת יצירה בסדנא של יורם לילך

קיוויתי למצוא בסדנא לפחות אחת מתלמידותיו. כיוון שהימים הם ימי חול המועד סוכות, היה ספק אם אזכה לכך. מה רבה היתה שמחתי, כשנכנסתי לסדנא וראיתי  את האמנית תמי שקדי , רכונה ושוקדת על יצירה חדשה. תמי היא אמנית מצפון הארץ שמגיעה בעקביות אל הסדנא ויצירותיה מאד אהובות עלי.  זכיתי  לשתף עימה פעולה, לאחר שכמה מעבודותיה שמשו השראה למילותיי.  כמה מעבודותיה מעוטרות רשומות בבלוג זה ובבלוג אחר שאני מפרסמת.

תמי שקדי ואני

מהסדנא פנינו אל יקב הבוטיק המקסים של בנו של יורם ושמענו הסברים מעניינים על התהליך שעובר היין עד לשלב הסופי, בו הוא שוכב בתוך בקבוק וממתין להיפתח… אני מאחלת לבן הצלחה גדולה ביצור היין.  ההסברים היו כל כך מרתקים עד, ששכחתי לצלם בפנים 😦

פינת חמד בחצרו של יורם לילך

אריק ואני, שאוהבים לשמוע היסטוריה של מקומות בארץ, זכינו לשמוע מיורם סיפורים על ראשית ההתיישבות ב"כפר יהושע". על סיפור מגדל המים, שאין יודעים מי האחראים לבנייתו, על חפירות שבוצעו לפני כן המתיישבים הראשונים לעומק של 300 מ' , שלא בוצע מעולם לפני כן בארץ,  כדי למצוא מים ולא נמצאו ואז נאלצו להביא מים מ"כפר חסידים" , הסיפור על היצירה היפה שמפארת את קיר בית העם, שיורם יצר עם חברו.  יצירה זו בשיטת "ריליף", סימלה את ערכי האנשים בכפר: "עבודה ביחד עם תרבות".

משם עברנו לראות את עבודותיה המרשימות של הפסלת בתיה לישנסקי, שהוקמו כיד ומצבה לזכר חברי הכפר, שנפלו במלחמות ישראל.

פסל של בתיה לישנסקי


לבסוף ראינו את השדרה שבמרכז הכפר, בה מצוי פסיפס אמנותי יפהפה, שתכנן על ידי הצייר אלי שמר, לזכרו של אדריכל ריכרד קאופמן (1887 – 1958), מתכנן ישובים רבים בארץ בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.   עוד סיפר יורם, שהיה אחראי על הכנת התשתית והרשת עליה הונחו אבני הפסיפס וכי כל משפחה בכפר עשתה  חלק מהפסיפס, עד להשלמת כל העבודה.  בעיני, זהו ביטוי נפלא לערך השוויון.

ריכרד קאופמן – אדריכל ההתישבות הציונית

כפר יהושע תוכננה על ידי אדריכל ריכרד קופמן להיות בצורת מעגל, כמו נהלל. מדוע קיבלה, בסופו של דבר, את צורת האות יו"ד?  אני בטוחה, שיורם לילך ישמח לספר על כך לכל מי שיגיע  עד אליו. הוא נמצא בסדנא שלו בכפר יהושע

את הטיול הקסום סיימנו ב"בית לחם הגלילית", שם ביקרנו בבית-בד אקולוגי ובחוות התבלינים התוססת.

חוות התבלינים ב"בית לחם הגלילית"

יורם יקר, אני לא מוצאת מספיק מילים כדי להודות לך על הציורים שהענקת לי היום. ציוריך יישמרו אצלי באהבה ובהערכה רבה.

אני מאחלת לך בריאות איתנה והמשך פעילות ברוכה, פורייה ומעוררת השראה לכולנו.

שלך באהבה גדולה – אילנה ואריק

  1. תודה לאילנה ואריק–חוויה מדהימה ומרגשת-אחרי הכירות רבת שנים וקשר וירטואלי—ופתאום נחיתה בסטודיו–משהו מהסרטים–באהבה על המילים של תיאור גודל המפגש – נעמתם לי שלכם יורם

    • יורם, חברי היקר,
      זו היתה זכות גדולה וחוויה קסומה להגיע אל ביתך, לראות אותך ואת המקום בו אתה חי ויוצר, לספוג את האווירה, הצבעים והריחות שעוטפים את כל האיזור.
      אני ממליצה מכל לבי לכל ידידיי להגיע לסדנא שלך ואל כפר יהושע, שאנשיו חקלאים שורשיים, מלח הארץ.

    • תודה לך דבורתי יקירתי, שקראת והגבת.
      מבחינתי, זכיתי ולראות מקרוב עשיה ויצירה של איש יקר
      וגם זכיתי להכיר את תלמידתו הנאמנה, תמי שקדי, שאת עבודותיה אני אוהבת 🙂
      זה היה סוכות הכי מאושר שלי 🙂

    • תודה דוד 🙂
      אם ברצונך לקרוא את הדברים שכתבתי בהשפעת יצירות אומנות, עליך לדפדף אחורה בבלוג שלי, ולקרוא.
      למטה [בסוף רשומה זו] יש חץ ולצידו שם הרשומה הקודמת.
      כל שעליך לעשות הוא, ללחוץ עליו ותגיע לרשומה הקודמת .. וכך הלאה 🙂

כתיבת תגובה

